System ochrony zdrowia w ciągu ostatnich lat podlegał licznym reformom. Na skutek jego urynkowienia zmieniła się rola kierownictwa zakładów opieki zdrowotnej z biernego administratora na odpowiedzialnego menedżera powierzonych mu zasobów. Konsekwencją tych zmian jest konieczność dokonywania przez decydentów wyborów na wielu płaszczyznach zarządzania w sektorze ochrony zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem polityki personalnej. Z praktyki zarządzania wynika, że bez względu na rodzaj podejmowanej działalności, najcenniejsi w organizacji są pracownicy. Powyższe zagadnienie ma szczególną wagę ze względu na specyfikę działalności zakładu opieki zdrowotnej. Usamodzielnienie zakładów opieki zdrowotnej sprawiło, iż w usprawnieniu funkcjonowania tych podmiotów można wykorzystać doświadczenia menedżerów przedsiębiorstw prywatnych, co odnosi sie także do możliwości implementacji strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Wyzwaniem stojącym przed osobami zajmującymi się budowaniem polityki personalnej w zakładzie opieki zdrowotnej jest zastosowanie optymalnych rozwiązań, których należałoby szukać na gruncie koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) SPZOZ w Sulejówku w ramach podejmowanych działań uwzględnia przestrzeganie interesu społecznego i kwestii ochrony środowiska, przy jednoczesnym zwiększaniu wartości, umacnianiu reputacji, rozwoju nowych usług, a także usprawnianiu i poprawie relacji z interesariuszami.
Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu w SPZOZ w Sulejówku realizowana jest w trzech głównych filarach:
I. Odpowiedzialność Społeczna – stwarzanie wartości korzystnych dla otoczenia społecznego.
Działalność SPZOZ w Sulejówku jako instytucji non profit to: świadczenie usług zaspokajających zbiorowe potrzeby społeczeństwa lokalnego, cechuje ją etyczne zachowanie, poszanowanie kapitału intelektualnego oraz wszelkich różnorodności, przestrzeganie praw człowieka, w tym swobody wypowiedzi i wolności zrzeszania się.
Obszar strategii:
- Integracja z lokalnym otoczeniem poprzez uwzględnianie lokalnego interesu społecznego
- Wzmacnianie strefy zdrowia i bezpieczeństwa poprzez zaspokajanie potrzeb pacjentów
- Inwestowanie w zasoby ludzkie (humanizacja warunków pracy, godziwe wynagrodzenie, motywowanie, rozwój, nagradzanie, zapewnienie świadczeń socjalnych i satysfakcji z pracy i możliwości samorealizacji)
II. Odpowiedzialność Środowiskowa – tworzenie wartości korzystnych dla środowiska naturalnego.
SPZOZ w Sulejówku dąży do stałego ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne poprzez stosowanie systemu zarządzania środowiskiem oraz zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy.
Obszar strategii:
- Zarządzanie odpadami medycznymi oraz zużyciem energii cieplnej, energii elektrycznej, zużyciem paliw, zużyciem wody oraz emisją gazów do atmosfery.
III. Odpowiedzialność Biznesowa – tworzenie wartości korzystnych ekonomicznie i gospodarczo.
SPZOZ w Sulejówku przykłada ogromną wagę do zarządzania relacjami z otoczeniem w sposób przewidywalny i zgodny z zasadami etycznymi, z zachowaniem partnerstwa oraz transparentności. Jednocześnie podejmuje działania zmierzające do zwiększenia bezpieczeństwa w sektorze świadczonych usług zdrowotnych, w sposób odpowiedzialny wobec społeczeństwa i środowiska.
Obszar strategii:
- Etyka i przeciwdziałanie nadużyciom w działalności biznesowej.
- Partnerstwo z otoczeniem rynkowym.
- Bezpieczeństwo w sektorze świadczeń leczniczych.